Produktfoto

Gode produktbilleder skal sælge varen


Fotografering af tøj er et kapitel for sig.
Selv om tøj er en af de varegrupper der sælger best på nettet, så er det samtidig en af de største udfordringer når der skal laves gode produktbilleder. Når det er produktbilleder (også kaldet "packshot" i fagsproget) der skal sælge tøjet, viser tests og undersøgelser at den bedste løsning er at vise tøjet på en mannequin, eller på en "levende" model. Det klart bedste er billeder af tøj fotograferet på såkaldt "ghost (usynlig) mannequin". Denne metode kræver lidt mere efterbehandling, hvor flere billeder skal klippes sammen og dermed danne "Ghost" effekten (gøre mannequinnen usynlig). Så det kan være en lidt tidskrævende, og dermed lidt dyrere proces. Desuden kræver det brug af specielle "packshot giner" som skal iklædes tøjet. Den store fordel ved den usynlige mannequin, er at tøjet bliver aldersneutralt, og ikke utilsigtet kommer til at henvende sig til en bestemt aldersgruppe, på grund af den valgte fotomodel.

Tøjet fotograferes som udgangspunkt på en helt hvid baggrund med blødt og jævnt lys. Hvis det ønskes, kan andre baggrunde i f.eks. sort eller grå også anvendes.

Tøj præsenterer sig, som nævnt tidligere, bedst når det sidder på en krop. "Flade" produktbilleder (to-dimensionelle) af liggende eller hængende tøj er en anden og lidt hurtigere (billigere) måde at vise tøjet på. Jeg vil dog kun bifalde denne løsning, når det drejer sig om børnetøj, og endda helst kun hvis der suppleres med mannequin- eller modelbilleder.

Traditionelle billeder af tøj, vist på en (foto)model er dog stadigvæk det mest populære. Enten til brug som de egentlige produktbilleder, eller til supplering som "stemningsbilleder" der f.eks. kan vise mulige kombinationer (overdel/underdel og accessories) af tøjet. Og så går det hurtigere af den simple og banale grund at modellen selv kan tage tøjet på og af. Ved fotografering af tøj på rigtige mennesker vælges det ofte at de færdige billeder vises uden modellens ansigt. En anden måde at sætte mere fokus på selve tøjet og mindre fokus på ting som modellens alder, frisure, hårfarve og øvrige udtryk.

Fotografering af produkter af mindre fysisk omfang.
Mindre produkter, som f.eks. fodtøj, briller, accesories, smykker, ure, flasker, kosmetik og lignende fotograferes typisk i et såkaldt lystelt (light cube) for at minimere uønskede skygger og undgå reflekser og genskin i blanke flader på produktet. Billederne fremstilles normalt med helt fritlagt hvid baggrund.

Fotografering af større objekter, som f.eks. biler og andre køretøjer.
Fotograferes typisk på et velvalgt udendørs sted, og i de fleste tilfælde med et blødt dagslys som lyskilde. Indendørs billeder med en lyssætning der sikrer 100% korrekt farvegengivelse er dog en anden mulighed. Billeder af biler og andre køretøjer vil oftest - når kun det perfekte er godt nok - kræve lidt efterbehandling og en endelig beskæring, før de er helt klar til brug.

Produktbilleder

Portfolio og eksempler:
(Galleri med relevante eksempler opbygges løbende, efterhånden som de opstår og de nødvendige tilladelser til at anvende dem her på siden foreligger. Foreløbig vises lidt blandede billeder fra arkivskuffen, som ikke nødvendigvis yder fuld retfærdighed for de muligheder der findes, såvel teknisk som kreativt...)
Se billedeksemplerne her...